Celoživotní vzdělávání

     
                       
     
           


Andragogika, bakalářské studium
Záměrem kurzu je seznámit se základními oblastmi andragogiky a vzdělávání dospělých, a to především se zaměřením na jednotlivé oblasti vzdělávání dospělých. Pozornost je věnována také aktuálním tématům vzdělávání dospělých, např. vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové přípravě edukačních aktivit pro dospělé.

Auuu to pálí aneb jak se nespálit…
Vzhledem k tomu, že je v Moravskoslezském regionu popáleninové trauma dětí stále běžným úrazem, rozhodli jsme se připravit pro žáky Základních škol preventivně vzdělávací program, který vytvořili odborníci z Kliniky popáleninové medicíny a rekonstrukční chirurgie Fakultní nemocnice Ostrava. Do reálné praxe tento výukový program žákům základních škol přednesou studenti Lékařské fakulty Ostravské Univerzity.
Jde o ucelený přednáškový blok v rozsahu jedné vyučovací hodiny (45 minut), který dětem předá základní informace o popáleninovém traumatu, jak mu předcházet a jak poskytnout první pomoc. Žáci, kteří se kurzu zúčastní, obdrží i edukační kartičku o popáleninách pro sebe i své rodiče. Cílem projektu je působit v rámci prevence, jak na přímé účastníky, tak i na jejich rodiny, které mnohdy svým chováním úraz naneštěstí způsobí nebo podcení jeho prvotní ošetření či následnou léčbu.
Vzdělávání bude probíhat během akademického roku 2020/2021.

Koordinace v oblasti ICT – studium k výkonu specializovaných činností

Prohloubit a rozšířit kompetence absolventa k metodickému vedení ostatních učitelů školy v oblasti účelného využití ICT ve vzdělávacím procesu, tvorby ICT plánu a kvalifikovaného plánování a řízení naplnění standardu ICT služeb, zapojení do projektů a spolupráce mezi školami. Hlavním smyslem studia je vybavit absolventa potřebnými znalostmi, organizačními a řídícími dovednostmi a didaktickými metodami k tomu, aby byl učitel-metodik ICT schopen ve své škole, případně v okolních „malých“ školách kvalifikovaně a metodicky:

  • pomáhat při zavádění ICT do výchovně vzdělávacího procesu,
  • doporučovat a koordinovat další ICT vzdělávání pedagogických pracovníků,
  • koordinovat užití ICT ve vzdělávání,
  • koordinovat nákupy a aktualizaci software a hardware,
  • zpracovávat a realizovat v souladu se školním vzdělávacím programem ICT plán školy,
  • koordinovat provoz informačního systému školy.

Důležitou součástí pojetí studia je síťování účastníků, vznik a posilování profesních komunit odborníků, kteří si vzájemně (za podpory digitálních technologií) pomáhají a podporují se, a to za účelem poskytování kvalitní metodické podpory v integraci digitálních technologií do života školy ostatním pedagogickým pracovníkům. S tímto záměrem jsou nově do studia zařazeny i exkurze a stáže.



Přenositelné pracovní kompetence pro trh práce I.
Modul vznikl jako výstup projektu Interreg V-A SK-CZ „Podpora přenositelných pracovních kompetencí pro trh práce při studiu na vysoké škole“ 304011AZV9, který je určen studentům Ostravské univerzity, Trnavské univerzity a Slovenské technické univerzity. Výuková náplň modulu vychází z provedeného kvalitativního a kvantitativního výzkumu z inzerce firem a focus group, z nichž jasně vyplynulo, že zaměstnavatelé od vysokoškolských absolventů vedle odborných znalostí očekávají také další, tzv. přenositelné kompetence, které je mohou na trhu práce bonifikovat. Celkově šetření ukázalo aktuálně šest tematických oblastí přenositelných pracovních kompetencí. V tomto prvním modulu je věnována pozornost triádě:
  1. týmová spolupráce,
  2. komunikace,
  3. time management a sebeřízení.
Na tento modul navazuje modul PPK II., který se věnuje druhé trojici. Výuka probíhá ve spolupráci pedagogů všech tří univerzit a expertů z praxe.

Přenositelné pracovní kompetence pro trh práce II.
Modul vznikl jako výstup projektu Interreg V-A SK-CZ „Podpora přenositelných pracovních kompetencí pro trh práce při studiu na vysoké škole“ 304011AZV9, který je určen studentům Ostravské univerzity, Trnavské univerzity a Slovenské technické univerzity. Výuková náplň modulu vychází z provedeného kvalitativního a kvantitativního výzkumu z inzerce firem a focus group, z nichž jasně vyplynulo, že zaměstnavatelé od vysokoškolských absolventů vedle odborných znalostí očekávají také další, tzv. přenositelné kompetence, které je mohou na trhu práce bonifikovat. Celkově šetření ukázalo aktuálně šest tematických bloků přenositelných pracovních kompetencí. Tento modul volně navazuje na modul PPK I. V tomto druhém modulu je věnována pozornost triádě:
  1. analýza a řešení problémů, projektový management,
  2. adaptabilita a flexibilita, podnikavost,
  3. prezentační dovednosti, vyjednávání.
Výuka probíhá ve spolupráci pedagogů všech tří univerzit a expertů z praxe.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na přípravu učitelů mateřské školy
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výkon učitelského povolání v mateřské škole a vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi potřebnými pro výkon profese učitele v MŠ. Absolvent studijního programu získá specifické teoretické odborné znalosti v oblasti předškolní pedagogiky, psychologie dítěte předškolního věku a speciální pedagogiky, seznámí se také se soudobou pedagogickou teorií, s normativními i metodickými materiály pro vzdělávání dítěte v preprimárním věku. Dokáže porozumět procesům vývoje a rozvoje dítěte předškolního věku a orientuje se ve způsobu edukace dítěte v předškolním období a seznámí se s principy a specifiky alternativního vzdělávání v ČR. Absolvent studijního oboru bude schopen profesionálně pracovat s dítětem daného věkového období, tvořit dlouhodobé edukační projekty, identifikovat dítě nadané, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále dokáže diagnostikovat, motivovat a regulovat procesy učení se dítěte předškolního věku vzhledem k jeho aktuálnímu individuálnímu vývoji, potřebám a možnostem, se zřetelem na jeho harmonický rozvoj. Závěr studia: Ústní závěrečná zkouška a obhajoba závěrečné písemné práce. Ukončení studia: Po úspěšném zakončení studia absolventi obdrží osvědčení o pedagogické způsobilosti pro kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.

Studium k výkonu specializované činnosti – koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií
Vzdělávacím cílem je získání a rozšíření kompetencí účastníka k metodickému vedení pedagogických pracovníků školy v oblasti účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, tvorby koncepčních dokumentů školy s ohledem na využívání ICT, kvalifikovaného plánování a řízení naplnění standardu ICT služeb dle Standardu studia k výkonu specializované činnosti koordinace v oblasti IKT dle § 9 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. Účastník získá kompetence pro vedení lidí k zavádění digitálních technologií do života školy a k jejich efektivnímu využívání pro výuku a učení žáků. Získá kompetence mentorské, koučovací a lektorské. Naučí se, jak řídit procesy a projekty související s integrací digitálních technologií do školního prostředí. Získá základní technologické znalosti v oblastní ICT ve školství.

Učitelství pro mateřské školy, bakalářské studium
Jedná se o profesně orientovaný kurz. Je uskutečňován mj. dialogem ve workshopech, seminářích, v menších studijních skupinách s možností individuálních konzultací a kontaktů s pedagogem.
Kurz je tvořen škálou povinných předmětů, které tvoří základ studia, v nichž se studující teoreticky seznamují se základy vědeckých, uměleckých i filosofických disciplín. Poskytuje aktuální informace o současných základních legislativních dokumentech týkajících se řízení, personalistiky, bezpečnosti práce, požární problematiky školských subjektů. Tvořivě rozvíjí specifické schopnosti a talent v estetických předmětech, ve zdravotně tělovýchovné a kognitivní oblasti, a to ve prospěch odborného přístupu k dítěti. Odpovídající úroveň profesionální práce s nejmenšími dětmi vyžaduje kromě obecných i specifické předpoklady určované kurikulem pro předškolní vzdělávání.
Studující si osvojuje osobnostně humanistický model učitelství dítěte ve věku před vstupem do povinného vzdělávání. Klade se důraz na sebereflexi vlastní pedagogické činnosti a reflexe činností dětí, na funkční spojování teoretických poznatků a vytvářených praktických kompetencí. Rostoucí pedagogickou zkušenost studující promítnou do pedagogické tvořivosti v pedagogickém projektu, řešení pedagogického problému, také do převzetí odpovědnosti za své další profesní sebevzdělávání.
Absolventi jsou vybaveni potřebnými kompetencemi pro jednotlivé role ve školských i dalších zařízeních profesionálně se zabývajícími dítětem ve věku do 7 let.

Virtuální Univerzita třetího věku (Virt U3V)
Virtuální univerzita třetího věku (Virt U3V) nabízí seniorům semestrální kurzy přírodních a společenských věd, umění, jazyků, informačních technologií a další. Virt U3V umožňuje vzdělávání seniorů jak formou prezenčních přednášek a seminářů, tak prostřednictvím internetu v tzv. virtuální třídě. Součástí jsou i exkurze s výukou v terénu. Výuku zajišťují akademičtí pracovníci převážně Ostravské univerzity a odborníci z praxe. Senioři, kteří se chtějí kurzů účastnit, jsou nejdříve proškoleni v základech práce s PC a internetem a především jsou seznámeni s možnostmi vzdělávání ve virtuální třídě. Posluchači Virt U3V se mohou zapojovat do mezinárodních projektů. Více informací včetně konkrétní nabídky kurzů a možností zapojení se do Virt U3V najdete na stránkách VirtU3V.