Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení
Francouzský jazyk - Ruský jazyk
Společný základ navazujícího magisterského studia Učitelství pro střední školy
Jaké předměty budete studovat?
Přijímací řízení
Podmínky k přijetí
Podmínkou pro přijetí do navazujícího magisterského studijního programu Učitelství pro střední školy je kromě splnění podmínek pro přijetí u jednotlivých aprobací též:
- úspěšné vykonání přijímací zkoušky z pedagogiky a psychologie,
- úspěšné vykonání přijímací zkoušky – motivační pohovor.
Požadavky na přijímací zkoušku z pedagogiky a psychologie, včetně možnosti případného prominutí této zkoušky, a požadavky na motivační pohovor, včetně požadovaného portfolia, jsou součástí podmínek pro přijetí pedagogické fakulty. Součástí podmínek pro přijetí pedagogické fakulty je taktéž minimální počet bodů potřebných pro úspěšné vykonání těchto zkoušek a termíny těchto zkoušek.
Možnost prominutí přijímací zkoušky
Přijímací zkouška má dvě části:
Test znalostí z oboru – pedagogika a psychologie
Test může být prominut uchazečům, kteří:
- Studují nebo studovali v programu se zaměřením na vzdělávání a úspěšně splnili podmínky předmětů společného pedagogicko-psychologického základu, které jsou obsahově adekvátní předmětům pedagogicko-psychologické složky minimálně prvních dvou ročníků studijního plánu bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání realizovaných na Ostravské univerzitě.
- nestudovali programy se zaměřením na vzdělávání, ale v průběhu předchozího studia úspěšně splnili podmínky předmětů, které jsou obsahově adekvátní předmětům pedagogicko-psychologické složky studijního plánu v bakalářském studiu na Ostravské univerzitě, jmenovitě obecná pedagogika, obecná a vývojová psychologie a sociální pedagogika (příp. dalším).
Předchozí absolvování vyžadovaných předmětů uchazeči doloží výpisem průběhu studia. Tento dokument uchazeči přiloží jako přílohu, spolu s podáním elektronické přihlášky ke studiu. Uchazeči, kteří studují (studovali) jinou než Ostravskou univerzitu, doloží rovněž sylaby předmětů požadovaných k prominutí testu.
Uchazeči splnění podmínky příbuznosti zjistí v elektronické přihlášce ke studiu podle bodů uvedených v parametru Předchozí studium, a to nejpozději do konce dubna. Tři body znamenají, že předchozí vzdělání bylo posouzeno jako nepříbuzné a devět bodů znamená, že předchozí vzdělání bylo posouzeno jako příbuzné. Uchazeči s posouzeným předchozím vzděláním jako nepříbuzným (3 body) se budou muset zúčastnit testu znalostí z oboru pedagogiky a psychologie a v systému jim bude zobrazen termín konání zkoušky. U vzdělání, které bude posouzeno jako příbuzné, obdrží uchazeči sto bodů a neuvidí termín zkoušky. Body z parametru předchozí vzdělání nejsou započítávány do celkového bodového hodnocení přijímacího řízení.
Motivační pohovor k učitelství
Motivační pohovor nelze prominout a musejí jej vykonat všichni uchazeči.
Okruhy k přijímací zkoušce
Test znalostí z oboru – pedagogika a psychologie
Pedagogika
tematické okruhy, které vycházejí z rozsahu kurikula bakalářského studia daného programu:
- Pedagogika jako věda.
- Interakce a komunikace ve výuce.
- Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka.
- Osobnost žáka a pedagogická diagnostika.
- Filozofie výchovy, její předmět a pojetí, hlavní filozofické směry z historického i současného hlediska.
- Mravní výchova a kázeň v edukaci.
- Cíle výchovy a cíle výuky.
- Strategie výuky.
- Výchova v rodině.
- Základy pedagogiky volného času.
Psychologie
psychologická část je tvořena deseti okruhy, které zahrnují základní psychologické pojmy a reflektují různá teoretická zázemí:
- Předmět psychologie a metody získávání psychologických poznatků.
- Duševní výkonnost člověka. Přehled poznávacích procesů a jejich charakteristika.
- Význam paměti a myšlení v poznávání skutečnosti, řeč.
- Psychické stavy, emocionalita a temperament.
- Motivace lidského chování - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
- Psychologické pojetí osobnosti, geneze osobnosti, typologie osobnosti. Osobnost v pojetí jednotlivých psychologických směrů. Struktura a dynamika osobnosti.
- Psychologická podstata charakteru.
- Socializace osobnosti. Jedinec v sociální skupině. Mezilidská komunikace.
- Sociální kognice, sociální postoje, mýty a předsudky.
- Role učitele a role žáka.
Minimum bodů pro vyhovění z testu: 60
Motivační pohovor k učitelství
Přijímací pohovor s využitím portfolia
Obsah:
- Osobní vize a očekávání spojené se studiem učitelství a budoucí profesí a vlastní zkušenost s edukačními aktivitami: max. 20 bodů, min. 10 bodů.
- Pedagogicko-psychologická připravenost ke studiu prostřednictvím řešení modelových pedagogických situací a jejich kvalifikovaného odůvodnění (v rozsahu studia pedagogicko-psychologického základu bakalářských programů zaměřených na vzdělávání.): max. 20 bodů, min. 10 bodů.
- Orientace uchazeče v oborovém základu obou aprobací (specializací) v rozsahu studia předmětů bakalářských programů zaměřených na vzdělávání
- Oborový základ 1: max. 30 bodů, min. 15 bodů,
- Oborový základ 2: max. 30 bodů, min. 15 bodů.
Minimum bodů pro vyhovění z pohovoru: 50
Doporučená literatura k přijímací zkoušce
Pro tematické okruhy z pedagogiky:
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2005.
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 2002.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : GRADA, 2005.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002.
Pro tematické okruhy z psychologie:
ATKINSONOVÁ, R. L. et al. Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 2003.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1997.
PAULÍK, K. Psychologie osobnosti. Ostrava : FF OU, 2003.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka (3. vyd.). Olomouc : UP, 2003.
Vzor přijímací zkoušky
- Vzorový test 0,24 MB
Organizace přijímacího řízení
Pracoviště zajišťující vaše studium
Kontakty
- Více informací o obsahu studijního programu vám podá jeho pedagogický poradce Mgr. Dana Vicherková, Ph.D.
- Obecné dotazy ke studiu a k přijímacímu řízení vám zodpoví na Studijním oddělení.
- Dotazy uchazečů se specifickými potřebami (například zdravotním postižením) zodpoví naše Centrum Pyramida.
- Potřebujete poradit, co dále byste mohli studovat nebo pro co máte největší vlohy? Obraťte se na naše Poradenské a kariérní centrum.
Informace pro studenty se specifickými potřebami
Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU:
email: ;
telefon: +420 553 46 1234,
mobil: +420 733 784 095.
Jako uchazeč bez specifických potřeb v případě potřeby kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty .