Projekty a granty

Rozvojové projekty
Projekty územně správních celků
Interní granty
Operační programy
Projekty mezinárodní spolupráce
Kontakty pro vědu, rozvoj a transfer technologií


Databáze všech projektů a grantů od roku 2010




Podpora kritického myšlení studentů terciárního vzdělávání prostřednictvím výukových zdrojů se zaměřením na textové materiály v bakalářském studijním oboru Pedagogika
Id projektuSGS07/PdF/2024
Hlavní řešitelMgr. Jarmila Kojdecká
Období1/2024 - 12/2024
PoskytovatelSpecifický VŠ výzkum
Stavřešený
AnotaceZamýšlený výzkumný projekt navazuje na předchozí šetření s názvem "Charakteristiky výukových zdrojů jako potenciálně implementovaného kurikula v kontextu učebních strategií studentů terciárního vzdělávání a možností podpory jejich kritického myšlení"(SGS 2022, hl. řešitelka J. Kojdecká), které se zaměřovalo na materiály užívané studenty v pedagogických předmětech a na popis vybraných učebních prvků, které v daném textovém zdroji mohou navozovat aktivizaci studentů směrem ke kritickému myšlení. Zjištění z tohoto projektu ukázala na nutnost hlubšího zkoumání problematiky učení se z textu a užívaných učebních strategií studentů terciárního vzdělávání a rovněž na potřebu zabývat se také tím, jak skutečně studenti s prvky kritického myšlení zahrnutými ve zdrojích při samotném procesu učení se pracují. Cílem tohoto výzkumu bude zjistit charakteristiky, které vykazují výukové texty určené studentům terciárního stupně vzdělávání v pedagogických předmětech a ve vztahu k výpovědím vysokoškolských studentů popsat, jaký potenciál poskytují pro podporu jejich kritického myšlení. Tento potenciál budeme zjišťovat také prostřednictvím eye-trackingového zařízení, které umožní identifikovat strategie studentů při učení se z konkrétních textů zahrnujících prvky kritického myšlení a pomůže naznačit, zda a jak tyto strategie podporují konstruktivistický přístup k učení a porozumění. Pozornost bude věnována strukturním komponentům vizuální a textové povahy vybraných výukových zdrojů, zejména vysokoškolských učebnic a skript užívaných v předmětech oboru Pedagogika (Bc.). Použitými metodami budou didaktická a obsahová analýza výukových textů s důrazem na jejich konstruktivistický charakter, hloubkový polostrukturovaný rozhovor se studenty Pedagogiky a následné eye-trackingové šetření těchto respondentů. Projekt poskytne hluboký vhled do role kritického myšlení ve vzdělávání budoucích pedagogů a přispěje k vylepšení kvality studijních materiálů s ohledem na rozvoj této klíčové dovednosti.