Projekty a granty
Databáze všech projektů a grantů od roku 2010
Čtenářská gramotnost pohledem současných lingvistických metod | |
---|---|
Id projektu | SGS13/FF/2024 |
Hlavní řešitel | PhDr. Lucie Radková, Ph.D. |
Období | 1/2024 - 12/2024 |
Poskytovatel | Specifický VŠ výzkum |
Stav | řešený |
Anotace | Projekt se bude zaměřovat na aktuální didaktickou problematiku čtenářské gramotnosti, kterou však bude nahlížet primárně lingvistickým prizmatem. Východiskem bude práce se souborem textů, které se objevují v nejrůznějších testováních žáků (celorepublikové testování PISA, přijímací a maturitní zkoušky, certifikované zkoušky z češtiny pro cizince). Shromážděné texty budou podrobeny stylometrickým analýzám (viz např. Kubát, 2016; Radková, Místecký, 2020 a 2022), přičemž pozornost bude věnována především lexikální diverzitě, distribuci slovních druhů a některým konceptům kvantifikované náročnosti textu, které vypracovala početně orientovaná pedagogika (viz Pluskal, 1989; Beneš, Janoušek, Novotný, 2009). Projekt se rovněž zaměří na žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ), jejichž počet na českých školách - i v důsledku složité mezinárodní situace - stále roste. Cílem projektu je poukázat na případné rozdíly mezi zkoumanými didaktickými materiály, ale především poskytnout jejich tvůrcům intersubjektivní vodítka pro jejich sestavování. Výzkum bude navíc veden tak, aby získané poznatky mohly být implementovány do přípravy budoucích učitelů a učitelek i zpřístupněny zájemcům z řad pedagogické veřejnosti (srov. Rozvoj oborových didaktik, jejich integrace ve studiu a propojení s praxí. In Reforma přípravy učitelů v ČR, Executive summary, hlavní cíle a odpovědnosti za jejich naplnění, MŠMT). |