Archiv výběrových řízení a nabídek zaměstnání
Ombudsman Ostravské univerzity
UPOZORNĚNÍ: Platnost tohoto inzerátu již vypršela.
Preambule:
Respekt k právům člověka a právům vyplývajícím z veřejného zájmu je základem demokratického právního státu. K ochraně těchto práv se OU hlásí ve svém Etickém kodexu, opatřeních k implementaci HR Award a dalších dokumentech. K tomu, aby byla tato práva na OU chráněna účinně, nestranně a efektivně, a aby byla zajištěna dostupná pomoc o ochrana oznamovatelů a obětí zásahů do těchto práv, nastavuje OU vyhovující systém, jehož významnou součástí je pozice ombudsmana, jakožto garanta a ochránce práv na OU.
Pro koho je pozice vhodná?
Ombudsmanovi je blízké prostředí univerzity. Zabývá se řešením konfliktů, mediací, poskytováním pomoci a poradenstvím stranám konfliktu. Pozice je vhodná pro muže i ženy.
Kdy ombudsman zahájí činnost?
Kompletní program k sociálnímu bezpečí na Ostravské univerzitě plánujeme spustit k 1. červenci 2023. Zahájení činnosti ombudsmana předpokládáme ke stejnému datu.
Jaká bude role ombudsmana na univerzitě?
Ombudsman je nezávislou osobou, která dbá na dodržování právních a etických pravidel v oblasti sociálního bezpečí. Komunikuje se stranami konfliktu, vystupuje v roli mediátora, působí preventivně v dotčené oblasti a navrhuje související metodická pravidla. Role ombudsmana spočívá zejména v následujících činnostech:
- Prošetřování konkrétních podnětů týkajících se zejména šikany, diskriminace, nevhodného chování, nerovného zacházení, sexuálního obtěžování, bossingu, mobbingu, střetu zájmů, nedůvodných průtahů a případů, kdy příslušný orgán nekoná, porušování právních předpisů včetně vnitřních předpisů univerzity nebo součástí a jiné obdobné jednání směřující proti dotčené osobě a vytvoření souvisejících stanovisek a doporučení;
- identifikace problémů a překážek negativně ovlivňujících pracovní, studijní a akademické prostředí na univerzitě;
- metodické působení a vytváření vhodného prostředí pro řešení problémů;
- příprava doporučení pro řešení konkrétních případů příslušným orgánům a navrhování systémových změn pro jejich předcházení.
Jaké jsou osobní a odborné předpoklady ombudsmana?
Ombudsman je zárukou dodržování zásad rovného přístupu na univerzitě, očekáváme, že bude naplňovat níže uvedené předpoklady:
- kritické myšlení a schopnost autonomního rozhodování;
- empatická osobnost s vysokou mírou emoční inteligence;
- vysokoškolské vzdělání min. magisterské úrovně nejlépe z oblasti psychologie/práva/sociální práce/pedagogiky/sociologie či obdobné;
- dobrá orientace v legislativě k ochraně práv;
- znalost vysokoškolského prostředí a orientace v zákoně o vysokých školách;
- znalost anglického jazyka min. na úrovni B2;
- zkušenost s mediací či krizovou intervencí výhodou;
- trestní bezúhonnost a morální předpoklady.
Jak bude probíhat spolupráce?
- Nabízíme spolupráci ve formě pracovněprávního vztahu (typicky v podobě dohody a pracích konaných mimo pracovní poměr) nebo spolupráci na základě jiné smlouvy (typicky smlouva o spolupráci).
- Výkon činnosti ombudsmana je neslučitelný s výkonem některých činností na univerzitě, a to s činnostmi: rektora, prorektora, kancléře, kvestora, děkana, proděkana, ředitele součásti, tajemníka fakulty či součásti, vedoucího pracoviště fakulty či součásti, předsedy nebo místopředsedy obou komor Akademického senátu univerzity nebo fakulty, člena i předsedy Etické komise univerzity nebo fakulty, člena Správní rady univerzity, člena disciplinární komise fakulty a vedoucí Centra pro řízení lidských zdrojů.
Jak bude probíhat výběr ombudsmana?
- Výběr ombudsmana se neřídí Řádem výběrových řízení na Ostravské univerzitě.
- Uchazeči mohou být přizvání k osobnímu rozhovoru s ustanovenou komisí.
- O výběru/odmítnutí budou uchazeči informování prostřednictvím e-mailu na adrese, kterou uchazeč zvolí pro komunikaci s univerzitou (typicky adresa, ze které sám komunikuje).
Zaujala Vás naše nabídka?
Do 31. března 2023 nám na adresu zašlete následující dokumenty:
- strukturovaný životopis
- kontakt na 2 osoby nejlépe z vysokoškolského prostředí, u kterých je možné získat reference související se stanovenými předpoklady pro výkon činnosti ombudsmana
- kopii dokladů o dosaženém vzdělání
- koncepci činnosti ombudsmana univerzity v rozsahu max. 3 normostran A4
- souhlas se zpracováním osobních údajů 4,03 MB
V roce 2022 byla vytvořena pracovní skupina složená ze zástupců fakult, fakultních ombudsmanů a studentů, která se tématem sociálního bezpečí intenzivně zabývala a byl vytvořen návrh systému řešení sociálního bezpečí na OU, který bude v roce 2023 implementován a zřízení pozice ombudsmana je jeho pevnou součástí.
Kontakt:
Ostravská univerzita
JUDr. Jana Pająk, LL.M., MBA
Vedoucí Centra pro řízení lidských zdrojů
e-mail:
Rektorát - Welcome Centre
Ostravská univerzita
Mlýnská 5
702 00 Ostrava