Projekty a granty

Rozvojové projekty
Projekty územně správních celků
Interní granty
Operační programy
Projekty mezinárodní spolupráce
Kontakty pro vědu, rozvoj a transfer technologií


Databáze všech projektů a grantů od roku 2010




Pragmatic Language Skills Inventory: česká verze
Id projektuSGS04/PdF/2025
Hlavní řešitelMgr. Lucie Kytnarová, Ph.D.
Období1/2025 - 12/2025
PoskytovatelSpecifický VŠ výzkum
Stavřešený
AnotacePragmatický systém jazyka je součástí celého jazykového systému a je považován za nástroj, který děti i dospělí používají k poznávání sociálního světa, k vytváření, rozvíjení a udržování sociálních vztahů a k zapojení se do kulturně významných aktivit s ostatními. Pragmatika jazyka se váže k vyjadřování myšlenek, nápadů, přání, názorů v sociální interakci. Nezahrnuje pouze to, co bylo řečeno, ale i kde, jak a komu to bylo řečeno. Ucelený pohled a výzkumy v logopedii, konkrétně v oblasti pragmatiky komunikace jsou v českém prostředí publikovány ojediněle a směřují spíše k tématu poruch autistického spektra (např. Vitásková, Kytnarová, 2017). V zahraničí shledáváme situaci zcela odlišnou. Náhled na pragmatiku je ucelený, včetně doporučení pro logopedickou intervenci. V České republice není k dispozici diagnostický nástroj pro hodnocení pragmatické jazykové roviny a vzhledem k přechodu na 11. revizi Mezinárodní klasifikace nemocí (ICD-11), bude nutné pro stanovení některých diagnóz tuto jazykovou rovinu hodnotit. The Pragmatic Language Skills Inventory (PLSI) je snadno použitelná normativně orientovaná hodnoticí škála určená k posouzení pragmatických jazykových schopností u dětí od 5.0 do 12.11 let. Obsahuje 45 položek, které lze vyplnit během pouhých 5?10 minut. Jsou stanoveny hraniční skóre pro určení, zda dítě vykazuje znaky pragmatické jazykové poruchy. Tento test je vhodný pro logopedy, učitele, poradenské pracovníky, pracovníky rané péče a další odborníky. Umožňuje identifikovat děti a žáky s poruchou pragmatiky jazyka a dokumentovat pokrok v dovednostech.