Projekty a granty
Databáze všech projektů a grantů od roku 2010
Identita a interakce: proměny odborného a akademického diskurzu v globalizující se společnosti | |
---|---|
Id projektu | SGS03/FF/2020 |
Hlavní řešitel | Mgr. Gabriela Zapletalová, Ph.D. |
Období | 1/2020 - 12/2020 |
Poskytovatel | Specifický VŠ výzkum |
Stav | ukončený |
Anotace | Projekt se soustředí na roli, kterou při realizaci odborných a akademických diskurzivních praktik hraje globalizace akademického a institucionálního prostoru. Vliv globalizovaného kontextu na identitu a interakci v daných diskurzech se projevuje jednak intenzivní digitalizací komunikace, která proměňuje způsoby získávání znalostí a jejich distribuci a má dopad na budování diskurzivní identity v elektronickém prostoru; jednak sjednocující komunikační platformu v globalizujícím se (ne)elektronickém prostoru stále intenzivněji vytváří angličtina jako globální nástroj mezinárodního kontaktu mezi mluvčími z diverzifikovaných jazykových a kulturních prostředí. Tento rys má za následek obohacení komunikace o interkulturní aspekty dané kontaktem kultur a zvýšenou mobilitu osob, která má vliv na společenské instituce, mezi něž patří i univerzity. Mobilita osob v terciární oblasti realizovaná jako zahraniční stáže vede mj. ke vzniku tříd multilingválních studentů z rozmanitých zemí původu, kteří disponují rozdílnými interkulturními kompetencemi a zkušenostmi: edukace tak dostává mezinárodní charakter. Cílem analýz v plánovaném výzkumném projektu je zkoumat identitu v odborném akademickém diskurzu jako výsledek jazykové interakce, která má výrazně (inter)kulturní charakter. Předmětem analýz budou tři odborné žánry (internetové vzdělávací kurzy, vysokoškolský seminář, odborný článek), které sjednocuje jejich zakotvení v akademické oblasti. Výzkum bude proveden na materiále již existujících korpusů (SciELF, nahrávky seminárních diskusí) a na korpusech doplněných o nová data (diskusní fóra internetových kurzů). Dané žánry představují tři rozdílné komunikační mody diskurzu: online, mluvený a psaný. Diskurzivní identita bude zkoumána na rovině makro jako průsečík mezi postoji účastníků a jejich participačními rolemi (učitel/student/badatel); na rovině mikro jako lokální, emergentní konstelace, které odhalí, jak je interakce spontánně modelována komplexní dynamikou komunikace. |