Projekty a granty
Databáze všech projektů a grantů od roku 2010
Vztah mezi biomechanikou a pohybovou aktivitou u předškolních dětí | |
---|---|
Id projektu | SGS2/PdF/2018-19 |
Hlavní řešitel | Mgr. Markéta Rygelová, Ph.D. |
Období | 1/2018 - 12/2019 |
Poskytovatel | Specifický VŠ výzkum |
Stav | ukončený |
Anotace | Chůze je zákl. pohybovým projevem lidí (Perry, 1992) Vývoj chůze trvá celé předškolní období. Hu et al. (2016) uvádí dvě fáze rozvoje chůze, první fáze představuje rozpětí prvních 5 až 6 měsíců po tom, co dítě začíná chodit, což vede k poměrně výrazným změnám v kinematice a kinetice pohybu, ve druhé fází trvající až do 8 let dochází k doladění chůze. První známky zralejší chůze přicházejí po 4 měsících nezávislé chůze (Hallemans et al., 2005). Délka kroku, kadence a rychlost chůze jsou ovlivněny zráním centrálního nervového systému a tělesným růstem až do 4 let, poté zůstávají konstantní a jsou podobné dospělým jedincům (Sutherland, 1997). Bernstein (1967) definoval koordinaci jako proces osvojování si nadbytečných stupňů volnosti částí podílejících se na pohybu (kloubních spojení, segmentů těla, svalů a motorických jednotek). Variabilita dynamických systémů hraje důležitou roli v přechodech mezi jednotlivými cykly chůze, ve stabilitě provedení pohybu, umožňuje učit se novým pohybům a volit optimální parametry provedení pohybu. Zajišťuje náhodné variace provedení pohybu, pro výběr toho nejvhodnějšího (Van Emmerik, Hamill & McDermott, 2005). Vývoj chůze je považován za proces vedoucí k optimalizaci krokového cyklu, k symetrii a stabilitě pohybového aparátu (Assaiante a kol. 2005). Je však otázkou zda dochází ke změnám koordinace a koordinační variability chůze během ontogeneze u dětí předškolního věku a zda má pohybová aktivita vliv na koordinaci a koordinační variabilitu chůze u dětí. Cílem práce tedy bude posoudit koordinaci a koordinační variabilitu segmentů dolní končetiny u dětí od 2 do 6 let a posoudit vztah pohybové aktivity k těmto parametrům. Soubor bude rozdělen na 2 skupiny. První skupinu budou tvořit 2 a 3leté děti a druhou skupinu budou tvořit 6leté děti. V prvním roce projektu proběhne sběr kinematických dat metodou optoelektronické stereofotogrammetrie a zjištění množství pohybové aktivity pomocí fitness náramků. Ve druhém roce budou data zpracována. |